Klachtencommissie en vertrouwenspersonen

Klachtencommissie

Golfclub Landgoed Nieuwkerk is een club waar respect voor elkaar een van de plezierige grondhoudingen is en waar de gedragscode binnen de sport over het algemeen goed nageleefd wordt.

Toch kan het voorkomen dat een van de leden, begeleiders van jeugdleden, horecapersoneel, pro’s of vrijwilligers zich door het gedrag van iemand anders op het terrein van de club (in de baan, op de driving range, het clubhuis of op de parkeerplaats) onheus bejegend voelt. Gaat het daarbij om grensoverschrijdend gedrag (denk aan verbale uitlatingen, seksuele intimidatie, agressie of geweld)? Dan is het voor die persoon mogelijk zich te wenden tot de klachtencommissie of één van onze vertrouwenspersonen.

De klachtencommissie bestaat uit: 

  • Chris Hulst (voorzitter): 06 12 86 84 32
  • Maarten Donkers: 06 13 46 76 20
  • Wil Staffhorst: 06 53 29 05 61

Je kunt jouw klacht sturen naar klachten@golfclublandgoednieuwkerk.nl
Klachten worden behandeld aan de hand van het met zorg opgestelde klachtenprocedure

Vertrouwenspersonen

Golfclub Landgoed Nieuwkerk heeft twee vertrouwenspersonen. De rol van de vertrouwenspersoon is om een onafhankelijke en toegankelijke ondersteuning te bieden aan leden en medewerkers binnen de golfclub, die te maken hebben met persoonlijke (clubgerelateerde) conflicten. Dit kan variëren van onenigheden binnen de club, seksuele intimidatie, ongewenst gedrag of andere gevoeligheden die zich voordoen in de clubomgeving.

De onafhankelijke en toegankelijke ondersteuning wordt gerealiseerd door:

  1. Een luisterend oor te bieden: de vertrouwenspersoon is er om leden of medewerkers te ondersteunen door naar hun zorgen te luisteren. Dit kan betrekking hebben op conflicten, stress, ongelijke behandeling, of andere problemen die de sfeer of het welzijn van het lid of de medewerker beïnvloeden.
  2. Strikte vertrouwelijkheid in acht te nemen: alles wat besproken wordt met de vertrouwenspersoon blijft strikt vertrouwelijk, tenzij er sprake is van ernstige risico’s voor de betrokkene of anderen. Dit zorgt ervoor dat mensen zich veilig voelen om hun zorgen te uiten zonder angst voor repercussies.
  3. Desgewenst advies te geven: de vertrouwenspersoon kan helpen door advies te geven over hoe de situatie het beste kan worden aangepakt. Dit kan variëren van het verstrekken van informatie over de interne procedures tot het adviseren over externe hulp, zoals mediation of professionele counseling.
  4. Waar nodig te bemiddelen: In gevallen van conflicten tussen leden of medewerkers kan de vertrouwenspersoon ook optreden als bemiddelaar om te helpen bij het oplossen van geschillen en het herstellen van een goede werk- of clubdynamiek.
  5. Aanspreekpunt te zijn bij seksuele intimidatie: Bij seksuele intimidatie is de vertrouwenspersoon het eerste aanspreekpunt en zal behulpzaam zijn bij het doorgeleiden van de klacht naar de vertrouwenspersoon van de NGF die te werk zal gaan volgens het regelement dat daarvoor is opgesteld. (Zie tuchtreglement).
  6. Te zorgen voor preventie en voorlichting: De vertrouwenspersoon kan ook een rol spelen in het voorkomen van problemen door leden en medewerkers bewust te maken van de gedragsregels binnen de golfclub, zoals wat wel en niet acceptabel is op het gebied van communicatie en omgang met anderen.

Kortom, de vertrouwenspersoon is er voor de leden en medewerkers van de golfclub om te zorgen voor een gezonde en veilige clubcultuur, waar iedereen zich gerespecteerd voelt en problemen op een vertrouwelijke en zorgvuldige manier worden aangepakt.

De vertrouwenspersonen bij Golfclub Landgoed Nieuwkerk zijn:

Ineke Claassen
0031 6  54 93 67 11
ineke.claassen@gmail.com

Rob van den Nouweland            
0031 6 12 77 53 98
rob@vandennouweland.nl

Rob en Ineke aan het woord

Gelukkig hebben we een fijne club waar respect voor elkaar een van de plezierige grondhoudingen is en waar de gedragscode binnen de sport over het algemeen goed nageleefd wordt.

Toch kan het voorkomen dat een van de leden, begeleiders van jeugdleden, horecapersoneel, pro’s of vrijwilligers zich door het gedrag van iemand anders op het terrein van de club (in de baan, op de driving-range, het clubhuis of op de parkeerplaats) onheus bejegend voelt. Gaat het daarbij om grensoverschrijdend gedrag (denk aan verbale uitlatingen, seksuele intimidatie, agressie of geweld), dan is het voor die persoon mogelijk zich te wenden tot een van de ondertekenaars van dit artikel, die door het bestuur van de club zijn aangewezen als vertrouwenspersonen.  

Als vertrouwenspersonen zijn we het eerste aanspreekpunt bij zorgen, vragen of klachten. We luisteren naar degene die zich tot ons heeft gewend, denken mee over de aanpak, gaan in gesprek met de beklaagde(n) en streven naar een fatsoenlijke, bevredigende en correcte afwikkeling van de kwestie. Lukt dat niet of bestaat het vermoeden dat het gaat om strafbaar gedrag, dan begeleiden we de klager bij de doorverwijzing van de zaak naar de commissie bij de NGF die kwesties die vallen onder de noemer “grensoverschrijdend gedrag” behandelt.

Uiteraard zijn wij als vertrouwenspersonen gehouden aan het vertrouwelijk behandelen van de ingebrachte klachten. Dat wil zeggen dat discretie in acht wordt genomen en het bestuur pas geïnformeerd wordt als er sancties genomen moeten worden.

Wij zijn benaderbaar via e-mail en telefoon en zullen het aangebrachte probleem gezamenlijk behandelen (tenzij één van ons direct of indirect persoonlijk betrokken is).

Pagina inhoudsopgave
    Voeg een kop toe om te beginnen met het genereren van de inhoudsopgave

    Vrijdag 29 april wordt het wildrooster geplaatst bij de ingang van het terrein en is het vanaf 18.00 uur niet meer mogelijk het terrein op of af te rijden. Eventuele uitwijkmogelijkheden om te parkeren zijn de Hondenclub (komende vanaf Goirle op de Nieuwkerksedijk ongeveer ter hoogte van hole 5 naar rechts) of bij Klooster Nieuwkerk.